Taguri: A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z
Home » INVESTIGAŢII » ANCHETĂ » Operaţii pe cord făcute cu materiale de unică folosinţă refolosite - VIDEO
Se întîmplă la Timişoara:

Operaţii pe cord făcute cu materiale de unică folosinţă refolosite - VIDEO

Acest articol a aparut si in Academia Caţavencu din 23 Sep 2009 | Biroul de Investigatii | 5 comentarii | 3108 vizualizări
Rating:
5 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza


Lumeeee, lumeee, azi în Timişoara, să sperăm că mîine nu în toată ţara! Lumeee, lumeee, circul nostru medical vă prezintă atracţii medievale (deşi în Banat nu e nici un festival de profil): operaţii pe cord de-ţi stă inima! La propriu, desigur, cînd pe ea se aplică materiale de unică folosinţă refolosite! Da, nu e nici o greşeală: la Institutul de Boli Cardio-Vasculare din Timişoara, cateterele, baloanele de dilataţie, stenturile, sondele, seringile şi altele se spală la chiuvetă, se resterilizează şi apoi se refolosesc. Deşi sînt de unică folosinţă. Cardiacii să se abţină de la citit, ceilalţi mergeţi mai departe.
 
Horror de mîna a paişpea cu camera ascunsă

Dacă nu am fi văzut, nici noi nu am fi crezut. Şi o să vedeţi şi voi, dacă o să staţi cu mouse-ul cît şobolanul şi cu ochii cît cepele pe filmul realizat cu camera ascunsă în saloanele Institutului de Boli Cardio-Vasculare (IBCV) timişorean. Mai exact, ce se vede acolo? Păi, se vede cum, în nişte lighene (două la număr, de culoare albastru regal) se află catetere de plastic culese din piepţii unor foşti pacienţi. Apoi, se mai vede cum aceleaşi catetere (şi alte năzbîtii de se bagă în oameni, la operaţii pe cord) stau cuminţi într-o chiuvetă, aşteptînd să fie spălate (sau poate doar să se usuce).
Publicitate
Şi, marele chichirez, într-un alt moment se poate observa cum o vajnică asistentă medicală (tinerică şi chiar drăguţă, dar nu ne cereţi numărul ei, că nu-l avem) reasamblează nişte catetere de astea. Adică, după ce au fost resterilizate, materialele medicale care fuseseră de unică folosinţă erau reîmpachetate pentru a doua, a treia şi, în general, pentru a n-şpea folosinţă.


"Unele materiale de unică folosinţă se refolosesc şi de zece ori"

Dar chiar şi după ce am văzut imaginile de la IBCV, tot nu ne-a venit să credem. Aşa că am stat de vorbă cu unul dintre chirurgii institutului. Din motive evidente, nu-i vom deconspira identitatea.

Să-l ascultăm: "Unele dintre aceste materiale de unică folosinţă se refolosesc şi de zece ori. După ce se spală şi se resterilizează la rece, cu etilenoxid. Din cîte ştiu, UE chiar a interzis această metodă de sterilizare, pentru că e poluantă".

Şi e OK? Evident, nu: "Sterilizarea nu e completă, mai ales că aceste materiale sînt din plastic. Practic, pe catetere rămîn particule de sînge, nu pot fi curăţate impecabil. Sigur, aşa se poate transmite de la un pacient la altul în special hepatita. E o practică incorectă şi periculoasă, e o problemă gravă şi foarte sensibilă. E un procedeu total necorespunzător cu standardele medicale ale secolului în care trăim".

Şi conducerea ce zice? "Situaţia e cunoscută şi speculată de conducere, mai ales că există şi avantaje. Financiare, desigur, avem cam 3.000 de pacienţi pe an."

Există soluţie? Da şi nu
: "Dacă nu accepţi asta, ca medic, alternativa e să nu lucrezi. Sau există şi practica să anunţi pacientul că se vor folosi materiale de unică folosinţă resterilizate şi, dacă pacientul nu acceptă, trebuie să-şi cumpere singur materialele. Iar acest lucru e menţionat pe fişa pacientului". Kaneţ filma.


Resterilizarea este ilegală

Pe lîngă că e aberant medical ca materialele de unică folosinţă să fie refolosite, există legislaţie care interzice acest lucru. Iată, de exemplu, norma tehnică din 6 martie 2003, privind efectuarea sterilizării, M.O. partea 1 bis 194 din 26 martie 2003, care zice că "dispozitivele şi materialele de unică folosinţă nu vor fi niciodată reprocesate, în vederea reutilizării".

Sau Ordinul Ministerului Sănătăţii 261 din 6 februarie 2007, care spune, la articolul 47, că "este interzisă reprocesarea în vederea reutilizării a dispozitivelor şi materialelor de unică folosinţă". Clar, nu?


Să vedem ce zice despre toate astea şi Dragoş Vinereanu, şeful comisiei de cardiologie din Ministerul Sănătăţii: "Nu ştiu treaba asta, nu lucrez la Timişoara. E treaba lor ce fac, nu ştiu ce fac ei acolo. Nu înţeleg de ce mă întrebaţi pe mine. Din cîte ştiu eu, clinica de la Timişoara ar trebui să aibă materiale şi nu ar trebui să recurgă la resterilizare. Eu nu pot lua nici o măsură. Nu am nici o legătură la Timişoara. Nu pot lua măsuri, reprezint o comisie consultativă. Ministerul trebuie să ia măsuri. Eu nu pot, nu am nici forţa, nici căderea necesară. Ministerul poate lua, prin domnul ministru Bazac şi prin Direcţia Sanitară de la Timişoara". Bine, mulţumim, lăsaţi.


Managerul institutului o aruncă pe medici

Pentru Dan Deleanu, preşedintele Societăţii Române de Cardiologie, nu e surprinzător procedeul în sine (de resterilizare), ci faptul că încă se mai practică: "Acum cîţiva ani, din lipsă de materiale, se practica această metodă de sterilizare. Se face o resterilizare eficientă, pînă la urmă. De cel puţin doi-trei ani nu se mai sterilizează. Toate materialele sînt de unică folosinţă. Există un ordin prin care clar se interzice pe bună dreptate resterilizarea". Corect, aşa ştiam şi noi.


Dintre toţi cei cu care am vorbit, delicios a fost managerul IBCV, Ranko Szuhanek.
Iată ce a povestit el: "Fiecare dintre noi răspunde atît civil, cît şi penal pentru acţiunile sale. Doctorii sînt responsabili în primul rînd ei ca persoane fizice pentru ceea ce prestează. Au făcut o facultate, majoritatea sînt vechi în domeniu. Nu cred că şi-ar întina cariera şi numele cu nişte banalităţi de genul ăsta".

Aha, deci e treaba medicilor, nu a conducerii spitalului, care nu cumpără materiale. Cităm mai departe din Szuhanek: "Pînă acum nu mi-au fost semnalate problemele acestea. Eu vă spun că aşa ceva nu există. Nu mi-a fost semnalat niciodată. Eu, ca manager, vorbesc şi cu pacienţii. Chiar şi aseară (duminică seară – n.r.) am fost inopinat şi am vorbit cu pacienţii pe secţii. I-am întrebat dacă sînt mulţumiţi cum sînt trataţi. Toată lumea este tratată cum trebuie la noi în spital".

Minunat! Dar filmu’, de film ce ziceţi?
"Nu pot să vă spun acum ce decizie voi lua în momentul în care o chestie ipotetică foarte gravă pe care mi-o semnalaţi dumneavoastră este posibil să se întîmple. E ca şi cînd m-aţi întreba ce-aş face dacă aş mai avea şaişpe ani.“ Păi, domnu’ Szuhanek, din păcate, nu mai aveţi şaişpe ani. Aşa că rugaţi-vă să nu vă îmbolnăviţi cu inima, că vedeţi ce se întîmplă în spitalele astea din România!


 
 

5 comentarii

 

1
Gheorghina Popescu 23-Sep-2009 15:59
sa fim seriosi
Informatiile prezentate in acest articol au un vadit caracter partinitor, un exemplu clar de material fabricat la comanda. Autorii acestui articol acorda credibilitate unor persoane care au ca unic scop denigrarea unui spital de top din tara noastra. Nu sunt medic, dar sunt timisoreanca si sunt mandra ca exista un astfel de spital in orasul meu, fara de care multi dintre bolnavii de inima din tara asta nu ar fi avut vreo sansa la viata.
2
stefan stefanescu 23-Sep-2009 23:16
sa fim seriosi reloaded
C'mon brothers....
Astea sunt vrajeli cat cuprinde ca spitalele ar avea bani pentru materiale. Practica asta cu refolosit/resterilizat materiale medicale este OMNIPREZENTA. In general un astfel de cateter (un tub de plastic ceva mai special intradevar) costa de la 100 la 300 euro (cel putin in disciplina in care lucrez eu). Si credeti-ma toata lumea le resterilizeaza cand se termina alea noi... si se termina imediat.
Si stiu pentru ca eu mi-s medic intr-o specialitate chirurgicala intr-un mare spital - din Bucuresti.
Articolul nu e denigrator prin substanta, doar prin omisiune poate...Desi vrea sa traga un semnal de alarma nu reuseste decat sa distraga atentia de la mizeria institutionalzata care ne inconjoara.
Daca nu s-ar resteriliza astfel de produse materiale, activitetea unor sectii s-ar suspenda din lipsa de materiale, oamenii ar muri asteptand sa "bage marfa" proaspata de la minister (unde vietuiesc numai fiinte cu limba lunga si...cam atat).
E un compromis fragil intre dorinta de a face totusi bine si conditiile de kkt in care ne scaldam...Este o rafinata capcana a dracului - cica sa alegi cel mai mic dintre 2 rele...
Credeti ca mie ca medic imi convine sa refolosesc materiale ale caror proprietati sunt garantate O SINGURA DATA??????
Ce pot face? O sesizare la mistru? Hai ca ma faceti sa rad...
Sa spun pacientului ca tre sa-si cumpere un furtunel de 200 EUR (pentru el tot un furtunel ramane chiar daca in spatele lui poate sunt 10 ani de cercetare si biotehnologii)??? Se va sesiza imediat un "deontolog" - si pe buna dreptate de data asta.
Reveniti oameni buni cu picioarele pe pamant....Romania nu are bani de cheltuit pentru ROMANI....are bani de cheltuit pe avioane care nu ne trebuie, pe autostrazi care nu se finalizeaza niciodata desi au costat de 3 ori mai mult ca in Germania, avem de facut campanii electorale, de facut combinatii, smecherii....
Hai ca am obosit...
3
redactor catalin prisacariu 23-Sep-2009 23:48
@ stefan stefanescu
desigur ca ai mare dreptate. prea mare dreptate. iar articolul la care tocmai ai comentat tocmai asta vrea sa faca: sa le arate si altora, care nu stiu, in ce dilema de rahat ne aflam. cu totii, medici si pacienti
4
stefan stefanescu 24-Sep-2009 01:28
nu trage dom' Semaca, sunt tot eulaughing
catalin prisacariu (23-Sep-2009 23:48)
@ stefan stefanescu
desigur ca ai mare dreptate.
cred ca ma cam luasem cu scrisu...
Comentariul meu nu s-a vrut " in contra" articolului sau autorului sau, ci mai curand a dorit sa preintampine avalansa, batalioanele de comentarii animate de un "inalt simt civic", si care in final se pot reduce, simplist, la 2 curente
Pe de o parte sunt cei care apara situatia, orasul, spitalul, etc...(cu argumente relativ firave, dincolo de rational de obicei - de genul "mi-a salvat mama acum 3 luni de la moarte", sau de genu "cu 2-3 chestii ne mai mandrim in orasul/tara asta si noi - nu ni le luati si pe alea")
Pe de alta parte sunt indignatii. Cei care fara sa stie cu ce se mananca treaba urla ca din gaura de sarpe, cu argumente de tabloid (sau de ce nu de televiziune serioasa - ca tot cam aia e) ca e INADMISIBIL sa fii tratat asa in mileniului 3.
Din pacate pentru noi toti se inseala si unii si altii.
Iar ceea ce este cu adevarat INADMISIBIL este ca si unii si altii i-au votat pe EBA sau pe Jiji sa ne reprezinte in PE. Si lista de exemple poate continua. Si vor inghiti din nou galetile cu laturi aruncate pe la pomenile electorale sau emisiunile tv de "mare tinuta" 'ntelectuala.
Si o sa trecem cu bine de un 2009 greu peentru ca stim ca va fi bine in 2010. Sau in 2011? Off Doamne iar am uitat sa-mi iau pastilele anti-prostie.

"Iubesc naivitatea, dar nu la barbosi"(L. Daudet)
5
Gheorghina Popescu 25-Sep-2009 10:48
informati-va inainte sa scrieti prostii
stefan stefanescu (24-Sep-2009 01:28)
nu trage dom' Semaca, sunt tot eulaughing
cred ca ma cam luasem cu scrisu...
Comentariul meu nu s-a vrut " in contra" articolului sau autorului sau, ci mai curand a dorit sa preintampine avalansa, batalioanele de comentarii animate de un "inalt simt civic", si care in final se pot reduce, simplist, la 2 curente
Pe de o parte sunt cei care apara situatia, orasul, spitalul, etc...(cu argumente relativ firave, dincolo de rational de obicei - de genul "mi-a salvat mama acum 3 luni de la moarte", sau de genu "cu 2-3 chestii ne mai mandrim in orasul/tara asta si noi - nu ni le luati si pe alea")
Pe de alta parte sunt indignatii.
Pentru antevorbitorii mei si pt ziaristii de la catavencu...tot ceea ce afirmati voi este infirmat de ancheta oficiala a ministerului sanatatii efectuata la acel spital, publicata pe site si in ziarele locale. asa ca nu e vorba de argumente firave, cum scria Stefan anterior, ci de dovezi serioase.
In Romania, cand cineva(absolut oricine) vine cu o informatie de scandal, apare peste tot la tv, in ziare....daca pana la urma se dovedeste o minciuna, toata lumea tace...astia suntem noi si aceasta e tara in care traim.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.
Mai multe din
Avem dovada că în luna iunie a acestui an, cînd erau la butoanele prefecturilor, pesediştii îşi aranjau alegerile într-un stil autentic bolşevic. [...]
Cînd nu se întîlnesc, ziua în amiaza mare, cu soţia primarului Negoiţă, soţii Gruia se duc, noaptea, la sediul PD-L din Modrogan. [...]
"Fondurile murdare" sînt banii donaţi partidelor sau candidaţilor de către sponsori interesaţi. [...]
Unul dintre ei va fi, peste o lună şi jumătate, preşedintele României. [...]
Mai multe din acest autor
Sub sloganul “n-aveţi voi iarbă şi flori în Bucureşti cîte panouri electorale putem noi să punem peste ele”, doi candidaţi la alegerile prezidenţiale au umplut Sectorul 2 de panouri amplasate pe spaţiile verzi din intersecţii.. [...]
La cheful dat de Metrorex n-am văzut la mese nici un amărît de-ăsta cu venituri de 600 de euro pe lună. [...]
Metrorex a sărbătorit 30 de ani de existenţă printr-o paranghelie la restaurantul McMoni's, la care au participat şi şefii ăia de sindicat care se băteau cu pumnii în piept că vor măriri de salarii pentru oamenii lor. [...]
RTV Media este un post de televiziune din Galaţi. [...]
În România avem un sistem de Justiţie drăguţ. [...]
Unii îl cunosc sub numele de Laurenţiu Mircea Popescu. [...]
În urmă cu ceva vreme, un fost şi actual candidat promitea să ducă sistemul ticăloşit la ţepe. [...]
Ştiţi povestea, nu insistăm: procuroarea Angela Ciurea, despre care lumea zice că l-ar fi eliberat pe spionătătă bulgarătătă Stamen Stancev, s-a plimbat pe banii acestuia din urmă în Franţa (la Nisa, dar nu numai). UPDATE Dacă nu aveţi răbdare să parcurgeţi toată hîrţogăraia, aveţi un rezumat al poveştii la finalul articolului.. [...]
Cel mai mediatizat (fost) procuror al ultimelor zile, Ciprian Nastasiu (alintat şi “un procuror amuză”), nu a avut dintotdeauna motive să se expună la televizor.. [...]
Aseară (sîmbătă, 14 noiembrie 2009), pe la ora şapte, SRS (cunoscut şi ca Roşca zis Naşul, “strîngătorul de coaie”), a avut o întîlnire cu un tip de la CNI, un fel de şef de-al lui ANI Macovei, (cunoscut şi ca "Nu, dom'le, n-am înregistrat io!"). [...]
Mardale - 14 noiembrie 2009
Magazinul Catavencu
Editia tiparita (pagina 1)
   18 Nov 2009

Vezi editia din:

Cabina de vot

Dacă mîine ar fi sînt alegeri prezidenţiale, voi împotriva cui aţi vota?

 
Academia Catavencu on Facebook
e-Catavencu
Prelungire Abonament
Click aici pentru un tur Gratuit

© 2009 Academia Catavencu, marca a grupului Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii.